FAQ – nejčastěji kladené dotazy a odpovědi

V článku naleznete seznam nejčastěji kladených dotazů ze strany klientů, včetně mých detailně propracovaných odpovědí. Pokud byste v seznamu níže nenašli odpověď na Váš dotaz, neváhejte mě kontaktovat 🙂


FAQ (nejčastěji kladené dotazy a odpovědi): 

  • Jakým způsobem sestavuji samotný návrh prvotní práce? (návrhový projekt)
  • Termíny a jejich plnění?
  • Jakým způsobem spolupráce/práce probíhá? (komunikace během práce, podklady atd.)
  • Co bude obsahovat finální report práce?
  • První výsledky práce? (kdy lze očekávat)
  • Garance pozic? (vysvětlení) 
  • Další užitečné podklady/materiály

Jakým způsobem sestavuji samotný návrh prvotní práce (návrhový projekt)

puzzlepiece2

Často mi klienti pokládají otázky typu „podle čeho jste volil zrovna takový obsah práce, který jste u mého projektu zvolil“ (proč zrovna tolik zpětných odkazů, proč free publikace/proč placené publikace, proč vypracovávat analýzu klíčových slov, proč tvořit podstránky a aplikovat ON PAGE faktory atd.).

Obsah úvodního projektu a tedy samotný obsah práce vždy volím primárně podle těchto tří faktorů (faktorů je mnohem více, ale toto jsou tři základní pilíře, kterým dávám největší prioritu):

Současný stav stránek – jiný obsah práce bude potřeba pro letitou a zaběhlou webovou stránku, která má precizně zvládnutou informační architekturu/strukturu (vytvořenou na základě důkladné AKW – analýzy klíčových slov), skvěle zvládnuté veškeré ON PAGE faktory, obsah, praktikuje perfektní práci s UX, PPC, sociálními médii a obsahovým marketingem + má kvalitní odkazové zázemí. Naopak zcela odlišný obsah práce bude potřeba pro webovou stránku, která má zanedbanou strukturou (nebo nemá prakticky žádnou), marketing se na ní nikdy řádně neřešil, prezentuje se chybějícím obsahem/špatnými ON PAGE faktory a nulovým odkazovým profilem. Vstupní stav stránek klienta je tedy naprosto primární faktor rozhodující o obsahu samotné práce.

Konkurence/cíle a představy klienta – obsah práce je také značně ovlivněn na základě konkurence v daném oboru (jak je velká, jak je „schopná“, jak je progresivní atd.) a představ klienta (jaké má dané milníky a krátkodobé/dlouhodobé cíle).

Rozpočet – dalším velmi důležitým hodnotícím kritériem je samotný rozpočet (budget), který klient pro online marketing má k dispozici a který je ochoten efektivně investovat. Samozřejmě v marketingu platí ve většině případů pravidlo „čím více, tím lépe“ – čím je rozpočet větší, tím více si mohu dovolit investovat do kvalitnějšího PR, obsahu atd.

Příklad z praxe: pokud má klient rozpočet na celkový online marketing kolem 3-4 tisíc korun na měsíc, tak i když samozřejmě vím, že na jiné úrovni jsou vysoce kvalitní/placené tematické publikace, které také ve své práci aplikuji, tak v rámci práce s rozpočtem radši investuji do jiných publikací, abych nevyčerpal veškerý budget čistě na tuto aktivitu. Zkrátka se vždy snažím najít nejlepší poměr cena: výkon a vykonat v daném rozpočtu maximum. Snažím se vždy pomoci všem – ať už se jedná o menší rodinnou firmu/e-shop, či nadnárodní společnost. Ze zásady se snažím maximálně přizpůsobit požadavkům klienta a nabídnout mu to nejlepší možné řešení, abych se vešel do jeho cenových představ/možností. To jen pro upřesnění, protože se mi občas stává, že se klient ptá, proč jsem zde zvolil publikaci na průměrně známém magazínu za 500Kč a ne publikaci na serveru typu novinky.cz, idnes.cz apod. za desítky tisíc.


Termíny a jejich plnění

calendar-banner

Další velmi častá otázka: kdy bude úvodní projekt dokončen?

Termín kompletního dokončení veškeré práce z odsouhlaseného projektu, vždy uvádím individuálně v projektu samotném. Ovšem v průměru samotná práce nezabere více než jeden měsíc (31 dnů – většinou i dříve). Pokud klient na práci vyloženě spěchá, je možné se (za určitých podmínek) i individuálně domluvit na urychlení.

——-


Jakým způsobem spolupráce/práce probíhá (komunikace během práce, podklady atd.)

Diverse People in Meeting With Speech Bubbles

Jsem z praxe navyknutý pracovat způsobem tzv. „odsouhlaseného projektu“ (obsahu práce, termínu) a poté výsledných dokumentů. To znamená, že po odsouhlasení projektu (a po uhrazení zálohy) se pustím do práce samotné – práci si časově rozvrhnu dopředu a pouštím se do jednotlivých bodů z projektu. Veškeré podklady k práci (dokumenty, soubory, výsledky atd.) posílám klientovi vždy najednou až po dokončení celého projektu v tzv. „finálním reportu práce“ – společně s podklady posílám i další potřebné informace.

 Pokud má klient zájem a chce se zeptat na stav práce v jeho průběhu, tak samozřejmě není problém – stačí napsat stručný e-mail ve smyslu například: „jaký je prosím současný stav práce“ a obratem odpovídám, popřípadě zavolat. Cokoli klient kdykoli potřebuje (cokoli ho zajímá, pokud má nějaké nejasnosti/pochyby), jsem vždy plně k dispozici – takže se nebojte na cokoli ptát, rád všechny otázky a nejasnosti doplním/upřesním.

 Jak se mnou ideálně komunikovat (forma komunikace) v průběhu spolupráce

Klienti se mě také (při začátcích vzájemné spolupráce) často ptají, jak a kdy se mnou ideálně (počas zakázky) komunikovat – zkrátka, kdy jsem k zastižení a jakou formu komunikace preferuji (emaily/volání apod.).

Hned na úvod bych rád uvedl, že jsem jako freelancer velkým vyznavačem „hluboké práce“, tzn. pokud se do práce skutečně ponořím (abych mohl odvádět 100 % výkony a byl 100 % produktivní) předávám dané činnosti maximální soustředění. V tomto „stavu“ jsem nerad jakkoli vyrušován. Na druhou stranu na svižné a konstruktivní komunikaci si zakládám a bez ní by to zkrátka nešlo.

Proto na emaily odpovídám zpravidla ještě tentýž den (většinou do pár hodin). Právě emailing je mnou preferovaný způsob komunikace, důvod je jednoduchý – co je černé na bílém, k tomu se lze vždy v budoucnu vracet. Nicméně spousty dotazů a náležitostí je rychlejší a efektivnější řešit po telefonu. Pokud Vám telefon nebudu brát, tak jsem buďto na jednání anebo jsem ponořen do výše zmíněné hluboké práce. V obou případech Vám VŽDY zavolám zpětně, hned jak to bude možné! Pokud je to vyloženě urgentní věc, stačí napsat SMS a volám zpět prakticky okamžitě.

Komunikaci skrze sociální sítě (Facebook apod.) nepreferuji, jednak na Facebooku netrávím moc času a pro ryze pracovní účely mi zdejší chat nepřijde moc vhodný ani praktický.


Co bude obsahovat report práce?

green-packet-annual-report-confirmed-banner1

Report práce (který zasílám po dokončení projektu) vždy obsahuje veškeré podklady k činnostem, které se odsouhlasily a následně vykonaly. Pokud to tedy byla analýza klíčových slov a návrh informační struktury – tak zašlu klientovi kompletní analýzu, včetně všech výstupů a návrhů na strukturu. V reportu klient dále také dostane vysvětlení, proč jsem danou strukturu volil + návod jak strukturu zapracovat, anebo ji zapracuji přímo já osobně (dle domluvy).

Dále: pokud byly obsahem práce také odkazy, které se měly získat formou PR či linkbuildingu atp., tak též pošlu veškeré podklady k tomu odpovídající – tedy linky, kde se odkazy nachází, jak je možné se na ně podívat, kde se tvořily, jak atd. To samé platí o všech dalších činnostech – zkrátka vše, za co si klient platí, si může následně i dohledat a ověřit. Což je dle mého obrovské plus, protože spousta agentur a freelancerů se u klienta ohání nějakým svým know-how a tím pádem klientovi nechtějí nic z jejich práce ukázat, což je nejen velká chyba, ale také nesmysl. Klient by vždy měl mít 100% přehled o tom na čem se pracuje a dostávat z této práce také reálné výstupy.

 


První výsledky práce (kdy lze očekávat)

result
 Další velice častá otázka jekdy se projeví první výsledky SEO práce?“ Samozřejmě chápu, že klient by si přál, aby výsledky byly co možná nejdříve (ideálně ještě před započetím práce :)), což plně chápu, ale SEO je činnost dlouhodobějšího charakteru, kde se výsledky zpravidla projevují až určitý čas po práci. Samotný první dopad výsledků je vždy velice individuální, ale v průměru se dá říci, že první větší dopady/výsledky práce se dají měřit již 6–12 týdnů po dokončení první práce (tedy úvodního projektu). Já osobně se vždy snažím zachytávat hned první vlaštovky společně s reportem první práce, aby klient viděl, že práce začíná mít pozitivní dopad (reportuji tyto výsledky v podobě nárůstu odkazového profilu, růstu pozic na dané KW, růstu návštěvnosti, konverze atp.).

Rychlá řešení nefungují! SEO je vlastně o vztahu mezi webovou stránkou a vyhledávačem (potažmo lidmi, kteří jej používají). Můj úkol tedy je, dlouhodobě přesvědčovat lidi (a tím i vyhledávač), že klientův web je skvělý (ideálně ten nejlepší v daném oboru) a vybudovat vztah založený na důvěře prostě nejde přes noc (stejně jako v mezilidských vztazích – je to stejný princip).

 Dříve stačilo, když klient měl nějaké (vlastně jakékoli) zpětné odkazy, víceméně bylo jedno, odkud vedly a vyhledávače web posouvaly nahoru. Využívalo se tagu meta keyword, kam se vkládala klíčová slova jako o život, a fungovalo to. Stačilo na stránce nějaké slovo jen zmínit a hned se klient objevil vysoko ve výsledcích vyhledávání. To už dnes nefunguje. Dnes jsou vyhledávače daleko chytřejší, používají sofistikovanější metody a vše trvá mnohem déle než tomu tak bylo před lety.

Důležitá poznámka k výsledkům: K vytouženému cíli nevede žádná zkratka!

Věřte mi: viděl jsem spousty klientů, hodně majitelů www stránek a hodně firem, kteří chtěli jít zkratkou, chtěli mít všechno hned a nechali se nalákat na sliby úspěchu v řádech týdnů nebo několika měsíců (na nesmyslné garance pozic, na zázračné super rychlé techniky, na desítky/stovky tisíc investice do PPC, když na to webová stránka ještě nebyla připravena atd.) a za chvíli ztroskotali.

Tvorba kvalitního obsahu a kvalitního odkazového profilu (zpětné vazby, vyšší pozice, návštěvnost, konverze -> obraty/zisky) a obecně online marketing je veskrze během na dlouhou trať, ale až se za nějaký čas ohlédnete, budete se smát konkurenci, která bude stále na stejném místě hledat zkratky, aby pokaždé narazila na slepou ulici.

Článek, ve kterém probírám detailně první výsledky práce naleznete ZDE.


Garance pozic?

annoyed-facepalm-picard-l

 Mnoho klientů se také zajímá o „garanci pozic“ ve smyslu: dostaňte mě na KW nebankovní půjčky na Google a Seznam do TOP 3 a já Vám vyplatím 100 000 naráz. Což je také  poměrně častý úkaz a mýlka klientů.

Garance jsou nesmysl a mýtus! Žádný solidní konzultant/marketingový specialista nebo marketingová agentura nemůže nikdy žádné garance dávat – odhady na zlepšení pozic, návštěvnosti, konverzního poměru, míry opuštění apod. to ano, tyto měřítka jdou na základě dat odhadovat a tyto odhady jsou i součástí dlouhodobých cílů práce, ale garantovat určitě nejdou na 100 %, natož garantovat určité klíčové slova na přesnou pozici.

Hezky o garanci pozic mluví přední český SEO specialista Pavel Ungr ve své přednášce ZDE (18 minuta), popřípadě je sepsán hezký článek (o tom jak garance vlastně „fungují“) také ZDE + ZDE.

Zkrátka slovo garance ve vztahu k SEO nemám moc rád. Z principu SEO konzultant nemůže garantovat výsledky, které jsou do značné míry ovlivněny třetí stranou (tedy vyhledávačem). Dají se zkrátka dělat POUZE více či méně kvalifikované odhady.

Já klientům garantuji to, že udělám vše, co bude v mých silách. Což zatím vždy (musím zaťukat) stačilo. 🙂


Další důležité odkazy

  • Fakta a pravda o FREE SEO nástrojích typu seo-servis apod. – Odkaz
  • Proč neměřit Page rank – Odkaz
  • Proč ignorovat meta keywords – Odkaz
  • Od 40 min. důvod proč necílit na obecná KW: Odkaz
  • Od 48 min. proč mít na každé KW vhodnou vstupní stránku – Odkaz

Dále doporučuji přečíst článek věnující se prvním výsledkům práce: https://www.bronislavmarketing.cz/budou-videt-prvni-vysledky-me-prace/

Článek popisující můj obvyklí pracovní týden (jak často pracuji, kdy jsem k dispozici atp.): https://www.bronislavmarketing.cz/vypada-muj-obvykli-pracovni-tyden/

Článek popisující mnou preferovanou způsob vzájemné komunikace: https://www.bronislavmarketing.cz/forma-komunikace/

A nakonec článek v němž signalizuji znaky klienta se kterým si určitě nebudu rozumět: https://www.bronislavmarketing.cz/budeme-si-spolu-rozumet/

+ samozřejmě (pokud máte časový prostor) doporučuji přečíst si můj EBOOK o SEO mýtech – https://www.bronislavmarketing.cz/ebook-nejcastejsi-seo-myty/

Pokud se Vám článek líbil sdílejte

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *