Proč nespolupracuji ze zásady za provizi

Občas se mi stává, že mě poptá klient s tím, zda bych kývl na spolupráci za provizi (kde bych byl placen určitou procentuální částkou z celkových obratů/zisků).Níže se pokusím vysvětlit důvody, proč takový způsob spolupráce ze zásady odmítám a proč mi nepřijde oboustranně stejně férově založený.

1. Moje primární úloha je přivést relevantní návštěvnost – zajišťuji takové činnosti, které stránku (a její služby/produkty které nabízí) „udělají“ dohledatelné a tím pádem zajistí, aby na stránku proudily relevantní návštěvy. Za to jsem také placený, ale to jestli zákazník přijde a zase odejde bez konverze, anebo jestli přijde a produkt/službu zakoupí, již závisí na další řadě faktorů, které já (v mé pozici) často nejsem schopný komplexně ovlivnit (samozřejmě pomáhám pracovat s konverzí a celkovým UX stránek), ale ne vše jsem schopen 100% ovlivnit.

Mezi faktory, které většinou nejsem schopen jakkoli ovlivnit, patří například:


A) Cena výrobku/služby –
 samotná cena produktu je samozřejmě určující faktor – pokud mě klient „nepustí“ do té roviny, abych mohl doporučovat/upravovat cenu, je to jeden ze zásadních faktorů, které rozhodují o samotné konverzi a tedy faktor, který já nemůžu prakticky vůbec ovlivnit.

B) Kvalita – kvalita produktů/služeb, které klient nabízí a z toho plynoucí spokojenost zákazníků, kteří produkt/službu zakoupí – též prakticky bez možnosti ovlivnění z mé strany.

C) Celý proces a komunikace s klientem – jak obchod/stránky komunikují s klienty, jak se klient stará o své klienty (jak balí produkty, jak dlouho trvá doručení), jak klient řeší „krizové situace“ (kritika, reklamace, stížnosti) apod.

D) Doručení – cena dopravy, možnosti dopravy, doba doručení apod.

E) UX stránek (na UX můžeme společně zapracovat) – jak web vypadá, jestli má všechny prvky, co má mít, správnost a jednoduchost nákupního procesu, zda stránky zbytečně „nehází“ v určitých fázích návštěvníkovi klacky pod nohy – což je bod, který ovlivnit mohu, ale zde bude záležet na tom, jak moc bude klient mé rady „poslouchat“ a jak moc bude moje tipy/rady a triky na stránku zapracovávat (jestli to systém, na kterém stránky běží, vůbec zvládá apod.). To jsou všechno faktory (a je jich celá další řada), které rozhodují o tom, zda relevantní návštěvník (kterého já přivedu pomocí marketingu) nakoupí – a většinou to jsou i faktory, co já přímo nedokážu ovlivnit a v mnoho případech do nich ani nevidím. Proto mi nepřijde fér být ohodnocen na základě něčeho, co nemůžu 100% svou vykonanou prací ovlivnit.

2. Transparentnost – další samostatnou kapitolou jsou podrazy (v tomto typu spolupráce zcela běžné). Párkrát se mi již stalo, že mi klient lhal jak s počtem úspěšně provedených objednávek, tak s počtem vratek, tak s výší marže, co na produktech má apod.

Samozřejmě jiná situace nastává v případě, že mi klient dá plná práva nahlížet do objednávek, toku financí + rozhodovat o ceně produktu, možnostech dopravy, ladit komunikaci s klienty, zlepšování kvalitu nabízených produktů/služeb, práce se samotnými stránkami atp. V tomto případě je za určitých podmínek spolupráce na bázi provize možná. 

Pokud se Vám článek líbil sdílejte

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *