9 varovných signálů nekalých SEO „specialistů“

Najít kvalitního a cenově dostupného SEO specialistu je pro mnohé majitele webových stránek doslova noční můrou. Zvládnou rozeznat smysluplnou nabídku od těch nesmyslných (avšak na oko lákavých -> levných a slibujících) nabídek je velice obtížné. Poptávka po SEO obecně roste, čehož samozřejmě využívají (jako v každém oboru) i mnozí vykukové s nulovými znalostmi, kteří jsou schopni využít klientovo neznalosti a obrat ho jak o čas, tak i o finance.

V článku zmíním 9 základních varovných signálů, dle kterých lze poměrně snadno rozeznat šarlatána s nulovými znalosti oproti zkušenému odborníkovi.


1) Slibuje GARANCE

Pokud Vám dotyčný v nabídce slibuje, že Vás do měsíce dostane na klíčové slovo (příklad) „lednička“ na první pozici ve vyhledávačích, je tady něco v nepořádku. Pozice ve vyhledávání totiž nelze nikdy přesně slibovat/garantovat. 

Už samotná myšlenka garance pozic je sama o sobě podvrhem – nikdo vám nemůže GARANTOVAT konkrétní pozici na dané klíčové slovo. Ptáte se proč?

Vyhledávače řídí složité algoritmy, které fungují tak, že jednotlivým faktorům/parametrům, které ovlivňují výsledky vyhledávání (odkazy, ON PAGE apod.), se nastavují určité váhy, které se neustále v čase mění/vyvíjí. Nikdo tedy neví, který web se na určité klíčové slovo umístí na přední pozici. Pozice se navíc do značné míry personalizují (v Praze můžete na stejné KW vidět diametrálně jiné výsledky než klient v Brně) + se do personalizace zahrnují i další faktory jako historie, cookies apod.

O tom jak pochybné garance fungují v praxi pojednává článek: http://owww.cz/uz-jsem-prisel-na-to-jak-funguje-garance-pozic-ve-vyhledavacich/


2) Používá zastaralé a nebezpečné techniky

Pokud se v SEO nabídce vyskytuje získávání patičkových odkazů, registrace do stovek katalogů, vyplnění meta keywords, registrace do vyhledávačů, nebo zaměření na zvýšení RANKU, jedná se téměř s jistotou o „SEO mága“, který Vám spíše uškodí než pomůže. Všechny zmíněné „techniky“ jsou totiž již dávno za zenitem a v „moderním“ SEO se již nějaký ten čas nepoužívají.


3) Zaměřuje se pouze na OFF PAGE (zpětné odkazy)

Pokud se v nabídce dotyčný zaměřuje pouze na získávání zpětných odkazů a absolutně ignoruje všechny ON PAGE faktory (celkový obsah, meta popisy, prolinkování, strukturu apod.) jedná se též s největší pravděpodobností o podvrh. SEO totiž není jen o odkazech, ale skládá se z mnoha dalších disciplin, na které je (pro celkový úspěch práce) potřeba přihlížet a pracovat s nimi.

Viz. můj článek https://www.bronislavmarketing.cz/case-study-klient-nechce-pracovat-on-page-chce-rovnou-sazet-odkazy/


4) Měří výsledky v „SEO MATECH“

Pokud dotyčný argumentuje/používá pro měření výsledků SEO nástroje zdarma jako:

Jedná se z největší pravděpodobností o podvodníka. Více info o „SEO matech“ naleznete včlánku https://www.impnet.cz/blog/6-duvodu-proc-jsou-seo-servis-a-dalsi-podobne-seomaty-k-nicemu/


5) Slibuje výsledky po jednorázové investici

Pokud Vám dotyčný slibuje magické výsledky po jednorázové investici do SEO, s největší pravděpodobností klame. SEO je již ze své podstaty dlouhodobý proces, který přináší „ovoce“ v dlouhodobějším horizontu práce viz. můj článek https://www.bronislavmarketing.cz/seo-prinese-jednorazova-investice-kyzeny-efekt/ 


6) Nechce se podělit o postup práce a dělají ze SEA raketovou vědu

Pokud se dotyčný neustále ohání svým „know-how“ a snaží se ze SEO oboru dělat doslova magii je zde něco špatně. SEO je obor, který se dá naučit a rozhodně se nejedná o žádnou raketovou vědu nebo magii, která je přístupná pouze „vyvoleným“.

SEO specialista by Vám měl v rámci práce dodávat přesné postupy práce a reporty – žádná z jeho činností by neměla být tajemstvím a měli by jste mít plnou kontrolu nad tím, jaké konkrétní kroky se v rámci práce vykonávají.


7) Nabízí hodně práce za podezřele nízkou cenu

Pokud Vám dotyčný naslibuje práci, která v popisu odpovídá 30-40 hodinám týdně a chce za ní pár tisíc korun, je tu něco špatně. Kvalitní práce samozřejmě stojí mnoho času a úsilí a zkušený SEO specialisté se pohybují kolem sazby 700kč/hod a výše (ti nejlepší dosahují až k 2000kč/hod). Pokud tedy narazíte na „odborníka“ jehož hodinovka odpovídá 100-200kč/hod jedná se buďto o nezkušeného studenta, který se na Vašem projektu chystá „učit“ a nebo o podvodníka. Pokud chcete skutečně smysluplnou a kvalitně odvedenou práci, která dosáhne kýženého efektu, bude potřeba si připlatit.  Návratnost ale bude ve výsledku o mnoho vyšší než u studenta s 5x menší hodinovou sazbou.


8) Nepracuje s Google Analytics a nevyptává se na Váš byznys

Renomovaný SEO specialista se hodně ptá. Zajímají ho veškeré informace o Vašem byznysu:

  • předchozí investice do online marketingu a jejich výsledky
  • chce znát Vaše konkurenční výhody a USP
  • zajímají ho cíle/milníky kterých by jste rádi dosáhli
  • kdo je Vaše konkurence

atd. atd.

Též se vyptává na všechny nástroje, které využíváte a žádá o jejich nasdílení/přístupy (typický základ jsou Google analytics/Search console apod.)

Pokud se SEO konzultant na nic neptá, nic ho nezajímá a o žádné nástroje nejeví zájem rozhodně zbystřete. 


9) Nemá vlastní web/blog + reference/brand

Ještě před zahájením spolupráce si trošku „googlujte“ zjistěte si o daném odborníkovi více informací – najděte recenze/vyjádření na jeho osobu, projděte si jeho webové stránky, osobní blog, reference/případové studie, vyjádření jeho zákazníků (profil navolnenoze, firmy.cz, google moje firmy, soc. sítě) apod. čím více informací si zjistíte tím lépe.

Pokud dotyčný nemá vlastní webové stránky, neprezentuje nikde své reference, nepublikuje nic na svém blogu a obecně o něm prakticky nic nelze dohledat, je to pro Vás opět velký červený vykřičník.

Určitě nejsem zastánce toho, že skvělý specialista musí nutně přednášet, školit, psát alespoň 1x týdně novinky na svůj blog, pracovat na svém brandu apod. je spousty TOP specialistů, kteří si na tomto absolutně nepotrpí (věnují svůj čas radši klientům a rozvoji svých znalostí) a přitom jsou to skuteční odborníci ALE alespoň vlastní webové stránky by měl každý specialista mít.

Pokud se Vám článek líbil sdílejte

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *