Black Hat SEO techniky, které škodí nejen e-shopům

Víte, co je to Black Hat SEO? Ve zkratce jde o soubor zakázaných postupů, které vyhledávače vedou k tomu, že se na vašem e-shopu nachází relevantní obsah, i když ho nemáte. Tyto praktiky vám mohou hodně ublížit, v krajním případě mohou vyhledávače váš internetový obchod postihnout penalizací.

Trpělivost přináší růže. A v případě optimalizace pro vyhledávače to platí dvojnásob. Někteří optimalizační mágové ale black hat techniky využívají k obelhání vyhledávačů, lepším pozicím a rychlejšímu postupu vzhůru. Takové obcházení pravidel ale má zpravidla krátkodobý účinek. A jak rychle takto ošetřený web vystřelil nahoru, tak rychle pofrčí dolů. Na jaké „černé“ techniky si dát pozor?

Cloaking

Cloaking je jedna z nejstarších black hat praktik, se kterou se setkáváme dodnes. Jde o to, že webový server pracuje se dvěma různými verzemi stránky. Jedna verze je určená pro uživatele, druhá pak pro vyhledávače. Server tedy zobrazí obsah jedné stránky na základě IP adresy návštěvníka. Pokud IP odpovídá například botovi od Googlu (GoogleBot), zobrazí mu stránku s potenciálem získaní co nejlepšího ranku ve vyhledávačích. Pro uživatele je ale tato stránka nepoužitelná, proto jim zobrazí user-friendly verzi stránky. Neriskujte, že na vás vyhledávače přijdou. Za cloaking hrozí penalizace.

Keyword Stuffing

Jde o tapetování klíčovými slovy. Ty se v nezdravé míře mohou nacházet v meta značkách, nadpisech i těle stránky. Text na stránce je často špatně čitelný a uživatelsky nepoužitelný. Takto „překlíčovaný“ obsah vypadá nepřirozeně a vyhledávače tyto úpravy postihují. Proto při tvorbě e-shopu zacházejte s klíčovými slovy smysluplně a zpracujte si unikátní a kvalitní popisky kategorií i produktů.

Skrytý obsah

Rovněž jeden z nejstarších typů Black Hat SEO. Zpravidla na konci stránky je obsáhlý text s klíčovými slovy pro danou stránku ve stejné barvě jako pozadí. Uživatelé tedy text nevidí, zatímco vyhledávače ano. Nicméně i tato technika je zakázaná, byť už na ni tolik nenarazíme.

Odkazové farmy

Link farmy jsou vzájemně provázané weby za účelem tvorby zpětných odkazů. Mohou to být různé weby patřící třeba jednomu majiteli, které se provazují za účelem zvyšování rankingu. Jde také o různé SEO lišty, výměnné programy nebo jiné odkazování z webu A na B na C a ten zas na web A. Přes tyto odkazy neproudí víceméně žádná návštěvnost a kromě toho, že vám link farmy nepomohou, hrozí i v tomto případě penalizace.

Doorway stránka

Doorway page má za úkol oklamat vyhledávače podobně jako cloaking. V praxi je to stránka vytvořená přímo pro roboty. Cílem je, aby se umístila vysoko ve vyhledávačích. Z takové stránky vede buď přesměrování na jinou cílovou stránku, nebo obsahuje nepřehlédnutelnou reklamu, která vybízí ke kliknutí. Podobně jako u cloakingu, i v případě doorway stránky je možné krátkodobě uspět a zlepšit ranking. Jde ale o další manipulativní praktiku, kterou vyhledávače trestají penalizací.

Komentářový spam

Tato technika se musí dělat vyloženě kvalitně a účelně jinak už není příliš účinná, protože vyhledávače odkazům v komentářích nepřikládají takovou váhu jako v minulosti. Možnost uvést URL své stránky v komentáři je určitě nasnadě, pokud Váš komentář reálně pomůže v řešení daného problému. Nicméně někteří tuto možnost hojně zneužívají a často tak příspěvky postrádají relevanci. Dnes už většina blogů odkazy v komentářích označuje defaultně nofollow. Znamená to, že vyhledávače, jako Google, odkaz nenásledují. Nicméně i nofollow odkazy mají své opodstatnění. Jsou do jisté míry žádoucí, protože napomáhají vytvořit přirozený odkazový profil vašeho webu. I takové odkazy tedy mají svoji hodnotu.

Zneužívání strukturovaných dat

Strukturovaná data jsou dnes běžnou součástí e-shopů, restaurací i třeba food blogů. Sice neovlivňují samotný ranking stránky, ale mohou zatraktivnit podobu výsledku ve vyhledávání a zvýšit tak míru prokliku. Někteří zneužívají i tuto jinak přínosnou funkci. A to tak, že vyhledávačům podsouvají taková data, která je mají zmást. V rámci Black Hat SEO jde například o to, že si tvůrce ohodnotí své stránky pěti hvězdičkami na falešném webu s recenzemi a přidá strukturovaná data tak, aby jeho stránka vynikla.

Co říci závěrem

Takových nekalých praktik existuje nepočítaně. Ovšem co je hlavním sdělením tohoto článku? Nesnažte se obelhávat vyhledávače a vyzrát na jejich algoritmy. Z krátkodobého hlediska možná uspějete, z toho dlouhodobého ale na sebe šijete bič. Pokud to necháte zajít příliš daleko je zde reálné riziko penalizace (a poté už bude možná pozdě na to něco napravovat).

Přistupujte k tvorbě stránek poctivě, ať už je to blog či e-shop. Udržujte kvalitu obsahu na vysoké úrovni, buďte aktivní na sociálních sítích. Myslete na uživatele, ne na roboty. Pracujte s přesvědčením, že pro „černé“ techniky není v marketingu prostor.

Pokud se Vám článek líbil sdílejte

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *